LAZADA

Thursday, October 4, 2012

... 3 penawar hati yang gelisah ...




Suatu ketika seorang sahabat karib Rasulullah iaitu Ibnu Mas'ud didatangi seorang lelaki yang kelihatan dirundung duka nestapa . Lelaki ini berkata kepada Ibnu Mas'ud ,

" Saudara , berikanlah kepada ku satu nasihat yang dapat aku jadikan penawar untuk jiwa ku yang gelisah ini . Akhir - akhir ini jiwaku tidak begitu tenteram , jiwa ku sentiasa gelisah , fikiran ku juga selalu kusut , makan ku tidak kenyang , tidur ku tidak lena . "

Mendengar itu , Ibnu Mas'ud membalas ,

" Sekiranya itulah penyakit yang menimpamu , hendaklah kamu bawa hatimu mengunjungi tiga tempat ini :

PERTAMA , tempat orang membaca Al - Quran ;
sama ada kamu membacanya atau kamu sekadar memndengar orang lain membaca ayat suci .

KEDUA , majlis ilmu ;
yang dapat mengingatkan kamu kepada Allah .

KETIGA , carilah tempat dan waktu yang sesuai supaya kamu dapat beribadat kepada Allah dengan khusyuk dan tulus ikhlas . "

Demikian penawar hati gelisah ; kadangkala kita tidak tahu punca yang membawa hati resah . Tetapi sebenarnya itu kerana hati kita tidak diisi dengan sebaik - baiknya . Hati yang kosong , maka mudahlah syaitan masuk menyelinap .

Firman Allah ,
" Jika engkau dihasut oleh syaitan , maka mintalah pertolongan daripada Allah . Sesungguhnya Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui . "
( Surah al - A'raf : 200 )



No comments:

::: Setelah menerjah post sendiri :::

perhh!! bertahun sudah belog aku ni eh. from 2010. then aku kawen 2014. beranak pinak from 2015 until 2021. HHAHAH i have 4 ketoi anak. 1 bu...