LAZADA

Tuesday, May 31, 2011

... long journey-a night at the hospital ...

aku ada anak..yaa!anak...

tapi anak buah...anak kepada akak aku...sebab ape aku cakap die anak aku..sebab...die lahir hampir sama dengan besday aku cuma lambat sehari...

her name is NUR QISTINA HIJJAH...dan nama itu pon aku yang pilih.hihihi..she is sweet girl..everyone love her..hihihi...

she had a great smile n laugh even a cute voice..she only 7 month this month..

oneday, she felt sick..because her big sister get a high fever..so she get fever too..actually..dada adik ada keluarkan bunyi cam semput..maksud aku..dada dia ada bunyi cam "kroo..kroo"..u will know what i mean kalo budak itu kecil-kecil lagi sudah amik buat gas..kecian bukan??

yang paling aku rasa orang itu bodoh is seorang doktor tak dapat nak tahan adik di wad sebab die PEKAK!

bukan apa...kamis pagi itu akak aku bawak adik g klinik kerajaan sebab dia cam semput nye kuat tau dan batuk juga..dan doktor klinik tuh kata, "kenapa awak biarkan die sampai cam ini??saya akan hantar awak terus g hospital."

then akak aku balik sekejap sebab nak bungkus baju..mana tahu kena tahan..kakak (qalesya -kakak qistina) lak demam cam panas kulit..sangat-sangat panas..

then sampai hospaital tetibe doktor kt hospital cakap "SAYA TAK DENGAR BUNYI PAPE PON."..oke!!she is STUPID!sebab aku nk cium adik pon leh dengar..dia hanya bagi gas..padahal pagi itu adik dah 2 kali gas..masuk nih dah 3 kli gas..stupid kan??

then malam-malam nk tido adik dengan akak asyik nages je sebab panas sangat..kakak mengingau,..adik lak batuk2..so sedih..then my father buat keputusan hantar dorang masuk EMERGENCY kt hospital..pergi gak.xkira..

sampai saja hospital,doktor tahan adik beradik tuh..sebab memang dah teruk..hampir akak aku kena mara sebab lambat..ekceli bukan salah akak aku..doktor petang tuh buat taik!!

nasib adik aku yang poli nih cuti..so die temankan akak aku jaga anak die..kan dua orang masuk wad..

hari sabtu lak aku jaga..sedeh aku tengok adik n akak..

see for yourself...you will know what i mean..

adik kena amik oksigen...untuk bantu dia ada tenaga bernafas dan dapat bernafas dengan betul..dokotr cakap,ada part2 organ adik salah tempat bernafas..kecian bukan??aku rasa cam mahu nages...

kakak pulak...

nampak x kat tangan kakak tuh??tuh tempat amik darah..balut tuh tebal sedikit dari biasa..ekceli pembalutan pertama terbukak..then darah nasib x kuar banyak sebab ada darah beku halang..kenapa terbukak??akak nih seorang yang tak sihat..so dengan semua orang die takut dan xnak..ada sorang makcik nurse nih nak amik suhu badan dia...belio men rampas saja ank buah aku nih dari adik aku..ekceli, kakak takut dengan nurse nih..then die rampas n amik suhu kaka..nages2 kakak...sebak x??adek aku yang jaga die pin nages...then adek aku bawa kakak jmpe mak dia..then mak die pasan yang tgn kakak berdarah terus cepat2 panggil nurse..so tuh la balut tebal..

nak tahu lagi 1 kes..kekadang nih nurse memang kejam..aku bukan nak kutuk semua..tapi kalo dah stupid tuh memang stupid..baca dulu sebelum maki aku..(sori..mulut aku memang cam ini bila aku dah mara...)

kalo korang nak tahu akak n adik nih satu mak n bapak..umo dorang dekat aje..akak dah setahun 2minggu..then adik die pon kuar..dan bila dua-dua masuk wad..nurse kena la bantu ibu nya..sekurang-kurang nye sebelahkan lah katil adik dan kakak kan???sebab senangkan ibu menjaga nya..lagi pon budak x sihat..mesti lah mak nye kena tengok dua2..

then tetibe nurse nih asingkan dorang..si akak jauh kedepan..dan adik jauh ke belakang...then akak aku nih mintak la kt nurse baik2..mintak dekat kan anak2 nye sebab die nak jaga senang even ada adik aku tolong akk aku..si kakak nih kan tahu ummi die sape..so die nak ummi je..xnak org lain..even adik masih kecil 7 bulan..pastilah mahu jugak dengan ummi nye even xpandai cakap kan..tapi akak aku merayu pon tak dapat...nurse tak layan pon..

tetibe..time kebetulan doktor nak check budak-budak..tetbe die tanya,"nih adik nya.kakak nye mana??"..then akak aku ckp la,nurse asingkan dorang..doktor tuh macam xpuas hati dan panggil nurse,"kenapa asingkan kakak dengan adik nye??"..nurse pon jawap la,"sebab yang belakang nih kan untuk kritikal..yang depan untuk sakit biasa."..doktor pon mara la.."kan nih mak die..kenapa nk susahkan mak dia??"..ape lagi tergopoh gapah la nurse tuh alihkan kakak ke sebelah adik...

memang la kena asing kan kritikal..tapi kecian la kakak aku..dah la x cukup tido..penat..orang kena la senangkan si mak nye jaga anak nye..sebab dah tahu nurse tuh memang xleh nk tlg jge kan??siyes aku cakp..nih stupid!

long journey lak..ahhaha!!semalaman aku disana..wahh!!memang tak leh tido lena woo!!aku memang la tak expact tido lena..tapi..aku tak expact la langsung tak tido!!huhuhu...susah weh nak tido..dah la 2 minggu aku susah nak tido..nih kan pulak menambah..tapi tak ape la..berbaloi..demi adik..

well..setiap jam ada saja budak menangis...biasa la..budak-budak bukan??bukan mereka paham pon..huhuh...yang aku kecian pada adik...tersedar sedikit pasti batuk..then oksigen die pasti terlari-lari..si kakak lak mengigau saja..ummi2..kakak aku lak asyk tak cukup tido..kecian tau.dan ibu-ibu kat situ pon ramai yang kelihatan keletihan...dan tak lupa juga pada kaum bapa..hihihi..nice father..jangan salah sangka..kaum bapa pon ada sanggup jaga anak tau..even yang anak die bayi pon die jaga..

new story is!!!kakak dan adik dah kuar hari ini..mereka aktif!!ALHAMDULILLAH!!cuma adik masih batuk dan serak suara dia..keciankan??

p/s: maap la kalo terasa dengan kata-kata aku pasal nurse..aku tahu ada nurse baik..yang ini yang aku nampak sahaja...sekian..

nota kaki: love kakak dan adik!!

No comments:

::: Setelah menerjah post sendiri :::

perhh!! bertahun sudah belog aku ni eh. from 2010. then aku kawen 2014. beranak pinak from 2015 until 2021. HHAHAH i have 4 ketoi anak. 1 bu...