Wednesday, September 20, 2017

... duit upah angkut sampah ...

korang pakai tak khidmat orang kutip sampah seminggu 2/3 kali tu?
korang bayar tak sebulan rm25?


kawasan rumah aku kiteorang bayar rm25/sebulan.

ni aku nak cerita pasal orang yang nanti nanti tapi tak bayar.

susah sangat ke bayar upah orang angkut sampah tu? parents aku bayar tiap bulan. alhamdulillah tak pernah miss.
tapi orang kawasan rumah parents aku tu entah lah.

aku lak part susah adalah asingkan sampah. hmm. bila lah aku boleh asingkan sampah. memg payah sikit. sebab aku duduk rumah sewa. so kawasan sangat terhad.

jangan dibuat main pasal bayar upah si pengutip sampah itu. walaupun kerja itu busuk tapi halal duit dorang.
kenapa kita nak tangguh ?
tak takut kena dituntut di akhirat?

pernah masa tu mak bapak aku buat tempat punggut sampah kat tepi jalan.
ada orang naik viva putih no plat ak tak perasan, die buang sampah die kat tempat mak bapak aku tu.
marah la mak bapak aku tu. buang sampah nak tapi upah dorang tak mahu bayar.

teruk kan?

Ya Allah jauhi la aku bersikap macam itu. amin.

kita jangan pandang rendah tau si pengutip sampah. dorang manusia yang lebih mulia dari kita ni, sanggup buat kerja kotor tu.

takutnye di akhirat kita akan disoal.

2 comments:

Pretty vrach said...

akak nye rumah yang tukang angkutnye alam flora. tapi xtau lak sebelum ni kene bayor.

☻UsaGi NaNa☻ said...

@pretty vrach ohh ada yg under majlis kan. ni kawasan kampung. kte byr aje la kot..huhuhu