Tuesday, September 4, 2012

... #TRUESROTY : I MISS MY SCHOOL LIFE ...

Assalamualaikum…

Sudah lama aku tak hapdate dari opis ni. Tetbe rasa macam nak membebel pulak. Tekanan pon ada gak.

Orang kata tak payah nak rahsia pun tak apalah. Tapi better tak payah rahsia kan? Sebab bukannya orang tuh tak tahu pun. Dorang akan tahu jugak.

Kerja. Pernah kerja kat company yang ada 700lebih staff? Orang opis aku rasa ada dalam 100lebih.

Dengki manusia di tempat kerja dengan di sekolah lain tau.

Di sekolah andai ada saja mulut puaka. Pasti kita ada kawan yang akan back up kan? Betul tak?
Since that we all become best friend kan?

Bila kerja semua berubah okay. Tiada kawan baik. Tiada semua itu. Yang ada hanya perbezaan pangkat dan gaji.

Ya, aku didengki oleh mereka. Dan aku sangat terasa asing. Sangat!

Aku kan baru sahaja setahun lebih kerja dan aku sudah dinaikkan pangkat. Lepastuh adalah mulut-mulut yang sudah 4tahun lebih kerja baru naik pangkat.
Dan kebetulan saja bila aku dah naik pangkat. Aku beli kereta. Kebetulan okeh.

Bulan 8 ini bizi pasal kenaikan gaji. Ada yang dapat banyak, ada yang dapat cikit dan ada yang tak dapat langsung. So ketidakpuasan hati berleluasa.

Oleh sebab bulan April aku sudah naik pangkat dan gaji so aku tiada kenaikan lagi di bulan 8.

Pendek cerita, masa mereka tengah bizi pasal kenaikan dan ketidakpuasan, aku tiada risau pun sebab aku sudah naik semua kan. Then kebetulan pada hari yang sama aku dapat Monitor computer kerja yang baru. Daripada 19” dinaikkan ke 24” yang full HD, HDMI, LED, MEGA DCR dan jenama DELL.

Time dorang sakit hati, aku pula sedang berjimba pasal monitor baru. So aku lak tak alert pasal kes ni. Dan aku dipandang serong.

Open house mereka mana ada ajak aku pun. Kecuali staff lelaki. Dorang aje yang rajin nak jemput aku. Perempuan? Mana ada sorang pun yang ajak aku. Semua buat selamba aje.

Bukan aku mintak monitor 24” ni pun. Mula-mula aku pakai 17”, Director suh aku ditukar ke yang besar sedikit. 19” then tetibe lak manager aku  minta Director bagi 24”.

Terkejut aku tahu.

Bila monitor ini sampai sahaja, Director masuk bilik dept aku dan cakap,

“ Tengak ni Leana, kau untung dapat monitor baru. Ini semua sebab Exec kau tak nak bg kau berhenti. Kang pening kepala die kalo kau berhenti.”

Dan aku hanya mampu gelak.

Aku tahu dalam hati dia, dia yang taknak bagi aku berentikan? Sebab sudah taka da orang boleh buat tool life report dia nanti. Aku aja yang mampu buat sampai jam 9.30malam.

Mula-mula memang aku kisah. Tapi sudah lama-lama, aku sudah lali. Aku mahu menjadi aku yang tahun lepas. Buat kerja sendiri. Bahagiakan bos-bos aku dengan menyiapkan kerja mereka dengan cepat dan tangkas dan 100% terbaik. Itu lagi bagus. Dan tegur mereka bila ada kerja dengan mereka aje. kalo tak ada, aku selamba aja dan hanya mampu senyum.

Ada akak kilang yang paham tentang kerja aku. Tapi dorg kt opis belakang. Kilang ada banyak opis. So paham-paham ajelah.

Oleh sebab dept aku sebelah bilik Director, mugkin oleh sebab itu aku cepat naik pangkat. Tapi rezeki memasing maaa. Ishh!

Dan kerja memang jauh gile hidup dengan sekolah. Jauh sangat-sangat.

So korang yang masin belajar, hargailah zaman g kelas dan others. Bila sudah kerja. Semua tak sama. Sangat-sangat tak sama.

TTFN!


..: Usagi Kechik :..

2 comments:

Alinaclover Premium Beautiful said...

mmg jauh beza kan..
nak kerja lama.tp kerja plk org mcm x hiraukan kita..sbr je lah ye

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

rindu environment zaman belajar, bnyk xtvt, n ramai yg saling mengingatkan.. :')