LAZADA

Friday, April 20, 2012

... study dan kerja jauh beza ...

assalamualaikum!

post ini saya hanya mahu menceritakn ape yang saya rasa. harap anda yang membaca ini tidak terasa, kalo terasa, sy minta maaf.

study? semua orang pernah jadi student kan? tak kisah la sekolah ke, universiti ke, janji we call it student or universiti student. am i right? hahaha!

kalau orang kata "ko ni keje aje lebeh, tp xde duit." u should say it RIGHT!! nak tahu tak, masa sekolah kan. STPM aje kan, memang kaki jalan. duit sentiasa ada. lagi-lagi aku dapat biasiswa kan. so kaya tuh tak ingat laa kan. besh laa jugak.

dan bila sudah start kerja, semua berubah. parents sudah tidak hulur duit. 1sen pon tak bagi. cuma mama aje ada bg aku rm150 untuk modal kerja. tuh duit g n balik kerja. makan? sendiri mau ingat laa duit mne nak cari.

banyak beza study dan kerja. when we all start working, secara automatik dalam otak, KERETA. melainkan anda sudah memiliki kereta time belajar kan? tapi tipulah kan kalau anda tidak trniat untuk membeli kereta lain kan? who knows our future?

tapi kalau grad Degree, aku rasa tak ada masalah gaji aku rasa. masuk2 kerja pas grad pon basic sudah ada 2.3k or 1.8k kan? ape kesah kan??

nak tahu tak, akan datang nanti Bank Negara akan menyekat orang yang nak loan kereta. depa hanya benarkan mereka yang bergaji 2k ke atas sahaja layak untuk loan kereta. siyesly! btl! aku tak tipu.

sepupu bapak aku kerja kat proton. depa sendiri cerita kat kiteorg. susah nanti. bank akan kira-kirakan utk kita. dari gaji kita kan, depa akan tolakkan rm850 utk life kite. dan kena ada lebeh rm1.3k utk membeli kete.

means rm2k laa kena ada kt tangan.sbb bank akan siap2 tolak 850 utk life kite yang semakin mahal ini!!!

tak kisah laa kete 2nd or baru..cmtuh laa gamak nye..huhuhu...

kereta 2nd.. loan kete 2nd lagi mahal dari keta bru. tau tak? kawan aku kerja bank sendiri cakap loan kereta 2nd dorg akan charge about 5%++..kalau kereta baru tak akan sampai 3.5%++.

aku tak paham dengan negara ini. depa paham ker tak maksud 2nd atau dalam bahasa melayunya, kereta terpakai!!! negara kita ini tak laa ramai yang mampu...oleh sbab kurang mampulah dorg beli kete 2nd sbb ingtkan murah.. tp kalo bunganya membabi buta mahal, better tak payah beli 2nd..baru ada dah..tp masalahnye kalo ada 10k org cm aku ni yang sedar diri yang gaji ciput tuh cmne pulak???

camne??camne??aku sedar la weh diri aku. gaji tak cukup nak bayar itu ini. ehh! ingat aku tak ada angan-angan ke?? ada la wehh! aku pon manusia jugak. bukan robot pon. tau tak!! ciss! cilakozz!

entah laa..aku tak paham.. nasib baik parents aku membantu..nk harapkan gji ciput aku aje memg tak laa jawapnye..mesti aku hanya nek moto..pas kwen pon nek moto..nk terberanak pon nek moto..dh ada baby pon nek moto..cian giller kt anak aku..huhuh...

dah laa...yang sudah membaca ini sendiri laa sedar..masing-masing ada akal kan??sendiri laa tau cmne life kan?? bak kata orang, sendiri ketuk kepala, sendiri sakit. sedari diri itu! jangan kerana duit, sumenye kite buta..keperluan atau keinginan  berbeza..sangat-sangat berbeza!! ada paham??

k laa..sudah tamat membebel aku ini.ahhah!

TTFN!

4 comments:

Woofer Storm said...

kwn sy loan kereta o downpyment,dia guna skim graduate..tak boleh buat ea skg??

insta: lea_na_nur_ said...

skim graduate??tuh cmne?bmkne bile die dpt keje secara auto nye duit die kena tolak??tp akan dtg memg cm tuh laa

Noor Fatin said...

pehh aku yg xkeje lagi ni mcm mana la agaknya,, zaman skrg kan. huk3. moga ada rezeki nanti nana, insyallah :)

insta: lea_na_nur_ said...

aku tak kesah..sbb ak dh lepas..huhuh..bank dh luluskn loan..yg ko ni akan dtg cmne lak?

::: Setelah menerjah post sendiri :::

perhh!! bertahun sudah belog aku ni eh. from 2010. then aku kawen 2014. beranak pinak from 2015 until 2021. HHAHAH i have 4 ketoi anak. 1 bu...