LAZADA

Tuesday, April 3, 2012

... kedengkian: customer kerenah dan kesabaran peniaga ...

Assalamualaikum…

luahan dari ofis ni masih hangat-hangat! hahahha!
bukan ape memang  susah la bila kita macam nak jual barang kat kawan opis.
ala… macam hari rayakan. ramai laa menjual, contoh macam kuih la, kerepek la, contact lens, tudung dan others.
kekadang laku.
kekadang langsung burn macam itu.
kerugian tanggung sendiri.

part yang paling tak best adalah, bila ada orang dengki mencucuk-cucuk mereka yang nak membeli.
rasa macam APA NI!!!
siyesly, memang aku nak nages dan down.
aku tak gtau sape2. even pakwe aku pon xtau kes ni.
siyesly aku kalau down aku malas nak luahkan kat sape-sape.
biarlah aku tanggung sendiri kan.

orang kalau tak nak beli, jangan lah down kan si peniaga.
cakap saja tak apalah sudah ada.
jangan pulak, “eeee! macam ini aje?

serisunye, even mulut macam puaka. agak-agak la kan?

so as penjual!, kita kena tabah dengan setiap dugaan yang datang.
manusia tak semuanya berfikiran positif. dorang ni kekadang mulut puaka.
so sabar-sabar ajelah.
aku pon even suka tengok-tengok kalau tak beli pun, aku tak la cakap ayat yang menyakitkan.
aku Cuma cakap, “lawa la kak. atau nice la.. atau nanti kalo kita nak beli, kita inform ek.”

kan elok awak reject slow-slow.
tak la kita sakitkan hati orang kan?
tapi…
manusia tak sama.
so paham-paham ajelah.

dan macam ni la adat orang berniaga. biasalah. untung rugi itu perlu ada.
not everybody will up the eart, life is like tires.
what goes around is come around.
-alicia keys-

manusia dengan dengki memang tak boleh dipisahkan. tiap kali kalo rasa macam nak dengki tuh, mengucaplah banyak-banyak ek. semua itu setan mencucuk-cucuk hati kita.
manusia tak pernah lari dari kesilapan kan?
so nobody perfect. aku nak terasa hati pun sampai bila kan?
nak taknak kena la aku redha dengan semua dugaan ini. benda dah berlaku kan?
dan benda ni sentiasa berlaku kan?
siapa yang tak pernah kena.
semua peniaga kena.
lagi-lagi peniaga yang nice percakapan pun still akan dapat customer kurang ajar. kan?

well, aku sudah promote dan menjalankan tugas. but customer memang tak akan puas hati.
kepuasan adalah nafsu setan.
kita tak boleh nak ikut sangat kepuasan orang. kan?
kita ikut kemampuan kita, kalau mampu, mampulah.
tak mampu diam-diam ajalah.

dan peniaga sekalian, sabar itu separuh dari iman.


..: Usagi Nana :..

1 comment:

Noor Fatin said...

dengki. busuk hati. tu je. haha abaikan je la nana. ko xmati pn bila diorg dengki. lantak la. sakit hati sgt la tu tgk ko. hik2!

sabar k :)

::: Setelah menerjah post sendiri :::

perhh!! bertahun sudah belog aku ni eh. from 2010. then aku kawen 2014. beranak pinak from 2015 until 2021. HHAHAH i have 4 ketoi anak. 1 bu...