Friday, September 2, 2011

... pentingnya Beraya atau kunjung ke rumah orang ...

assalamualaikum.

today aku nak membebel pasal beraya. hiphip hooray! just because aku ni rajin ikut abah mama pergi beraya sebab abah mama suka ajak anak-anaknya beraya ke rumah sedara yang hanya setahun sekali je masuk wehh! dan tak semestinya yang hari-hari masuk itu tak perlu masuk lagi kan sebab sudah hari-hari masuk kan? sapo lak ajar cm itu kan?

budak-budak rajin berbasikal beraya mencari rumah-rumah. haha! kerna mereka mengumpul duit raya. ada yang kumpul duit raya nak beli PS2 laa. PS3 la. macam-macam laa. aku nih sudah besaq dan tak dapat duit raya lagi! sebab aku kan dah kerja. haha! kalau aku dapat duit raya pon bagus gak kan? boleh la aku kumpul dan beli ipad ke, blackberry ke. wakahkah. oke. aku anak dara yang teruk suka gelak kuat. hihi.

ekceli sejak kebelakangan ini aku memang moody giler babas la kan. dan apa lagi. aku layan lagu kak ping la kan. pasang cd die pastuh melalak bersama. haha! pastuh nages sorang-sorang. err? kenapa ek aku cam itu? cam giler meroyan kan? haha!

owh! pasal kunjung mengunjungkan. kebanyakan budak-budak datang beraya kerna duit raya. nanti dah beso bila dah tak dapat duit raya, agak malas kan nak beraya? betul tak? penting tau kunjung mengunjung nih. aku pon suke g beraya walaupun tak dapat duit raya. sebab ape? sebab nanti tak adalah aku kawen dengan sedara sendiri ke, pakcik sedara jauh sendiri ke. kita tak tahu kan. lebih elok elak daripada kita kawen dengan orang dekat. huhu! jauh pun tak semestinya dia buka sedara kita kan?

tapi kebanyakan mak bapak selalu ajar anak-anaknya pergi beraya cari duit raya. pastuh tak jelas kan lebih lanjut pasal raya nih kan? susah-susah. kalau na tahu kat kawasan jalan rumah aku ni kan, famili akulah kuat berjalan beraya dekat-dekat, walaupun dekat tapi tiap-tiap tahun kami datang beraya. ape lagi, aku pakai baju kurung tahun lepas-lepas lahkan time nih lah nak pakai baju kurung yang melambak tuh kan. lagi pon kawasan rumah aku nih dorang mana nak sangat berjalan raya dekat-dekat. aku sendiri tak paham. dorang sendiri tak pupuk kejiranan.

abah selalu bising bila kitaorang nak pergi beraya. so dengan arahan akk aku yang no 1 maka kami pon jalanlah beraya adik beradik sama dengan husben dan anak memasing. kecuali aku dan adik-adik aku la kan. kami masih mudalah katakan.hihi.

datang beraya pon bukan nak duit raya. nak kenal kan anak dan husben dan diri sendiri. kekadang nama aje jiran siap tanya ko nih anak sapo? aduuh! parah dah tuh wehh. korang nih. lagipun kan elok pupuk persaudaraan sama islam. walaupun anak orang lain tak ada buat, biarlah famili aku yang buat. elok cikit kan. kan molek aje.huhu~

huhuh!!bz time..org dttg beraya nih..

TTFN!


No comments: