Monday, August 15, 2011

... bulan puasa yang mulia nih pon nak dengki gak ke? ...

assalamualaikum..

manusia dengan sikap memang tak boleh nak ubah kan? aku cuba berubah. tidak mahu menjadi manusia yang penuh dengan dengki aje. ape hidup nih sempurna ker kalo dengki-dengki? sekali kita dengki, akan wujud satu titik itam di hati. dan ia mungkin akan merebak dan membuat hati menjadi itam. cam ner titik itu? korang pernah tak rendam baju warna putih dalam air lama-lama? then pas 3 o 4 hari tuh korang anggap baju then nampak titik2 itam kan. korang akan panggil baj bertaik lalat kan.

cam itu lah manusia. kalo di baju kite panggil taik lalat. di hati manusia yang titik itam itu dipanggil, taik setan,iblis,jin dan seangkatanye la. well. itu hakikat.

tipula kalo aku cakap aku tak ada dengki orang kan? sumpah memang ada.tapi nak tahu kalo aku dengki dengan orang camne? andai orang itu pakai shawl yang lawa, aku akan buat baik dengan beliau dan aku tanya mana beli,berapa harga. then bile beliau dah bagitahu semua details yang aku mahu itu, maka aku pon g ke tempat berkenaan dan aku pon belilah. itu cara aku dengki. orang ada aku pon ada. tapi aku tidak akan mengKONDEMkan orang itu. malas aku nak kondem kan orang. hidup ini hukum karma. vice versa. ko baling orang taik lembu hari ini, esok lusa tulat orang baling ko taik oik~ oik~. dah nanti ko kena samak kan?

ingatkan bulan-bulan puasa nih jaga la mulut dan hati, tapi makin menjadi-jadi. baik kat rumah or opis. kat opis tuh aku tukang memerhatilah kan. malas lah nak masuk campur. dah besar kedabaq pon tak paham-paham.

yang aku lak jarang melawan. tapi di belakang orang tuh aku maki. aku kekadang benci gak dengan mulut aku nih. *pang* (lempang mulut sendiri kot)


TTFN!

2 comments:

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

ak klau dengki tp xdpat ak majuk ngn diri sendiri..err~

☻UsaGi NaNa☻ said...

hahah..tiap manusia berbeda kan?ak dengki len..bazir kn duit sendri