LAZADA

Monday, July 18, 2011

... manusia dengan hasad dengki memang tak boleh nak dipisahkan ...

fuhhh!!panjang nye la tajuk belog aku nih.hahah!agak pelik kn?nih la 1st time aku punye tajuk paling panjang.hahahha!

hari ini aku rasa bad day giller batak la.aku tak tahu la nk cakap ape kan.tapi boleh dikatakan pengajaran hidup dan semua ini memang untuk mengajar aku tentang dunia manusia kan?tak semua manusia bersikap cm aku,yang tidak peduli mati hidup orang lain.yang sentiasa berfikiran positif.yang sentiasa maki diri sendiri.

aku ada stori dimana ada hamba allah ini dengki dengan aku.maybe.tapi yang pasti nama aku dikaitkan dalam hal ini.astagfirullahalazin..sudah kita ini sesama islam,perlukan saling bersaing antara islam?rezeki memasing bukan?tah la..

hari ini di opis aku ada 3 org org baru masuk.ketiga-tiga ini berlainan departmen.IT, SU, dgn HR. tapi yang len ini sudah menjadi staff,tapi sorg budak HR ini hanyalah kerja selma 2 bulan.temporary la kata omputeh kan.

aku ajak die g lunch la kan.ala..bdk baru so aku nih ajak la berkawan,bukan lelaki pon.perempuan.kalo lelaki lantak hang la nk g memana pon.company aku tuh ramai lelaki berbanding perempuan.haha!

dah aku ajak die join aku dgn bdk praktikal ni nmye die gadis 1.(haha!xleh nk sebut nama la kan.)aku memg kerap keluar dgn gadis 1.so skrg kami jd 3 la g mkn kn.gadis 2 nih (kerani HR) sebaya aku.gadis 1 nih praktikal sajalahkan.

pendek ceritalakan.sedang-sedang makan,aku khayal tgk tb kt kedai mkn itu tetbe gadis 2 ni tnye aku soklan besh. "gaji awak berapa?".aku nih khusyuk tengok tb dengan lurus dan bebal nye menjawap "gitu-gitu(jumlah la kan)".then aku tengok tb.aku tak tengok pon reaksi mke die.

then otw balek opis aku tanye die,br aps hbs belajar ke.die jwp ye.aku tnye lg,sblm nih keje mne,die jwp kuantan.

then...blek keje tuh die g bantai jmpe bos HR die tnye knp gaji aku banyak dari gaji die?dah bos die serang aku kenapa gtau jumlah gaji aku.itukn rahsia individu.aku time tuh dah cuak gile.den aku tepon lah kekasih aku dan aku gtau mama aku.

semua cakap bukan salah aku.tapi c gadis 2 itu salah.dah tau nk gaji banyak kan.wat ape teme tawaran keje itu?dan 1 lagi bodoh die tuh, 1st keje dah wat isu cm itu?ape die ingt die staff ke?dah nama pon TEMPORARY kan?dlm BM SEMENTARA selama 2 bulan.aku ada cakap,kalo performance oke,akan serap jadi staff.blm pape dah isu gaji dgn aku,tah la.maybe xleh nk dijadikan staff kot.melainkn die keje dah lama dari aku.

ye!aku keje 7 bulan saja.ingat mula-mula aku kerja dlu dapat ke seperti skrg?dahulu aku dapt ckit.bygkan gji aku waktu itu rm850 je.tolak mkn n minyk bulan2 rm300.then aku pnye epf socso lagi?bg mama lg.bape kat tgn aku?habuk je tau.

then aku dah banyak ckit dan dah sethn keje,aku pon chau la cari dkt dgn rmh.then dpt up ckit.xpe la.ada OT.tp aku Ot dlm sebulan 2kli je.haha!xde keje beb.

ape gadis 2 tuh ingat aku dapat gaji cam skrg nih ape?senang2 je?tau la die ada diploma tourism.aku nih stpm.tapi aku dah jadi kerani selame 2thn oke.so layaklah dengan ape yang aku dapat.salah ke?lebeh senang dipanggil,maybe itu rezeki yang Allah SWT dah bagi kt aku.aku teme dgn Alhamdulillah.

dah nama pon baru habs blaja kan?teme la gji itu.bersyukur la ape yang ada.aku dulu pon bermula dari bawah tanah.gali lubang sendiri untuk melepaskan diri.sakit-sakit dan luka-luka aku,aku simpan sendiri.tiap kali aku ada masalah kewangan,aku menangis,aku ikat pewot,sanggup tak makan.sanggup sampai skit pewot.

dia ingat senang?

mama cakap,bukan salah ko.pasal ko nak citer gaji ko,tuh hak ko.gaji ko.budak tuh yang bodo.dah tau ckit g teme.nanti elok-elok orang tuh nak serap jadikan kerani HR kekal.jadi tak jadi langsung.

cinta aku cakp, ala..abaikan aje la.die tuh patut tahu.ala sayang,anggap saja die xtau lg.

BFF 1 aku cakap,ala..orang keje pon xde pon tnye gaji orang.keje jela.niat tuh kena btl.keje cr duit.bukan nak banding2kan dgn orang len.dah nme pon sementara.kn awk tuh staff.

BFF 2 (female) aku cakap,hahaha!bodo btl.orang start dari bawah la.memg tak ambik la jadi staff kalo mule2 masuk dah jdikan gaji sbg isu.

gadis 1 cakap,ahhhaha!tuh pon xtau ke?kite praktikal pon tau la.adehh!xpe.nt kite tlg explain kan.

ramai backup.nih aku xgtau bapak aku.nanti aku kena mara lak.hahahha!kena bebel lg..dan cam-cam la..

ini lah masalah bile ada yang dengki..abah selalu pesan,pijak tangga satu persatu la.slow-slow.tak payah gelojoh.rezeki itu ada.cume perlu rajin saja.

aku bukan manusia suka membuat semua benda jadikan isu.andai ada budak baru masuk dan jadi die lebeh hebat dari aku.aku akan katakan,"rezeki die.tak ape.aku ada rezeki aku."

rezeki itu datang dari Tuhan,bukan dari bos.cume perlu usaha saja depan bos dan banyakkan beribadat dengan tuhan.

mungkin budak itu tak paham.sebab aku tidak cerit lebeh detail kenapa gaji aku lebeh.cume kecian kt die sbb pasal gaji pada hari pertama die kerja sudah jadi isu.bukan nya 2 atau 3 thn keje.

aiishhh!



No comments:

::: Setelah menerjah post sendiri :::

perhh!! bertahun sudah belog aku ni eh. from 2010. then aku kawen 2014. beranak pinak from 2015 until 2021. HHAHAH i have 4 ketoi anak. 1 bu...