Wednesday, September 29, 2010

...coklat bukan sahaja mengemukkan tapi!...

as we know that with food we can be a good person kn???
cm dlm Al-Quran ada menerangkn yg binantang yg disembelih secara btl..dan kite mkn daging nye..maka..hati kite xde la titik2 itam kn??titik2 itm tuh more kepada kejahatan...
(rght me if i'm wrong)..

oleh itu..hihi...kite kne la amik pemakanan yg sihat kn???
spt korg sume taw kn...org yahudi kn mengamal kn pemakanan dan diet yg btl utk kesihatan otak mereka...

soalannya..
adakah kite org islam mengamalkn cara yang btl???ape kata kite try ikut cara die...hah!!mne taw kite pon bersih gak...

teringt lak mse aku koje jd tukang bancuh air...ada org tuh org yahudi..ie org sabah..die kn xmkn vavi,daging n cm2 la..die ckp, mknn tuh x elok...as kite taw kn..org yahudi kn ckp agama dorg suci...hmm...aku nk citer pnjg...tp ak x pndai la sgt bab2 nih..aku phm..tp x pndai nk explain la..sori ek if ada slh...

back to my en3...ape beza coklat susu dgn coklat itam???
beza nye..coklat itam xde susu..hahaha...opss...sori..hihi...
pakar sainstis pemakanan ada ckp, coklat itam kn leh wat daya pemikiran kite more to positive...kalo kite byk pk positive..idop akn sentiasa maju kn??dan sentiasa tabah menghadapi rintangan kn???
lgpon...coklat itam nih kn xleh mengemukan..even ada org cakap coklat itam nih xbyk khasiat...tp ada gak fakta mengatakan coklat nih leh wat kite pndai..tp aku x sure coklat susu o itam..

ok2..nih aku bg kata2 saintis..


BE MORE POSITIVE
Dark Chocolate
Research shows that dark chocolate can improve heart health, lower blood pressure, reduce LDL cholesterol, and increase the flow of blood to the brain. It also boosts serotonin and endorphin levels, which are associated with improved mood and greater concentration. Look for chocolate that is 60 percent cocoa or higher.


its in english...i hope korg paham...hah!!pae lg..moh la beli coklat byk2..hahaha..~

Tuesday, September 28, 2010

...saja suka suki...

assalamualaikum...

da lme aku x post citer baru kan??ala...xde citer baru la..
raya korg thn nih cmne???
majoriti aku dgr sume ckp boring la, xbest la,xmeriah la,dan mcm3 lagi la..err??sbb ape ek???

kalo membe ak yg keje aku tnye: knp boring??
die jwp: br 3 hr rye..da kne keje...

aku tnye membe yg study lak: knp xbest thn nih rye??
die jwp: coz mood ak nk rye x hbs lg tp da kne blek U..

bg aku lak..half2..coz Anuaal Leave (AL) aku byk lg..hihi..tp xleh la nk hbs hnye utk rye kn..coz nt cuti sekolah aku nk gne utk FAMILI HOLIDAY!!!hahahaha..pasti la aku xnk kne tggl lg dgn abah n mama...eee...dr kecik smpai umo aku 19 thn..pasti aku ikut mereka je...mse umo aku 20 thn aku x dpt follow coz aku bkn keje opis cm skrg..tp jd sales gurl..(comel taw aku jd sales gurl.. XD..oke sy pasan)..kecian taw...mlm2 tido tmpt abh mama..cium bntl abah mama..huhu...(mnje nyew die..hihi)..dan kali ini aku nk pastikan umo 21 thn ini dpt ikut mama n abh g holiday..yeay!!!!!hope dpt la follow mereka..hahah..

tp xtau la cmne..huhuhu..tgk la kalo xe halangan..kalo ada..aku nk g date je nt..hahaha...err??sape nk bwk ek???

owh..psl raya thn ini..bg aku half2 kn..cm kejp best kejp x best is...aku kalo sbtu n ahd dtg je...pasti tiada di rumah..(oke sy tipu)..hihi...x la..ada la yg ada..ada yg xde...poket tgh nk kering nih beb..mne leh bazir2 da...hahaa...kn nk kwen..oke sy melalut...

citer lawak ek..ada la sbtu lps..aku nih keturunan jawa...hihi...bermula cm nih la cite nye..

err???cmne ek nk mule???*pk jp..*...ok da!!

suatu pg...o sblm tghr la kn..ada 1 pkck tuh dtg nek moto ke perkarangan rumah kmi...die ckp: Assalamualaikum!!...dan aku yg dgr pon jwp la: Waalaikumsalam...n intai di tingkap...pkck tuh tnye: Abah ada x??...aku pon pndang mama aku...coz abah tgh mndi...mama tnye: Sape tuh??..aku jwp: Xtau la ma...maka..mama pon intai la n berkata: Owhh...wak Poyeng la..dan aku pon: Owh..mnela taw..huhu...

maka bermula la perbualan mereka..blablablabla..*mls la nk taip pnjg2*

Wak poyeng terlah bg 1 kad jemputan..*bukan la kad..tp kertas segi 4 tepat*

kertas itu berbnyi cm ini...
>>JAMUAN MENYAMBUT AIDILFITRI<<
>>di Wak Limin Cafe Club (WLCC)
>>kul bpe tah ak x ingt lak..hahaha....
>>dr Wak Poyeng..

wahh!!!wak poyeng buat mkn2 la..hihi..kt WLCC..cm KLCC la..hihi...

aku pon berborak dgn abah cm ini..
Abah: wak poyeng wat mkn2 la...
aku: yela...kt wak limin cafe lak tuh...wah2..
abah: kt ner na??
aku: wak limin la bah..WLCC taw..
abah: WLCC???da cm KLCC la..hihih...
aku: tuh la..ehh..sejak ble ada cafe wak limin ni??
abah: tuh la..abah pon xtau...
aku: wah...wak limin ada cafe la...
abah: bnyi cm ko knal wak limin tuh...ko knal ke???
aku: ala...x knal pon..hahhahhaha..
abah: ehh!!aku debik nt bdk nih..bnyi cm knal je..
aku:hahhaha..sje gempak..

hah!!!tuh la aku...aku sbnr nye ske kaco bpk aku..hahhaha...kekdg je kaco mak aku..ahahha...lawak x??

ape??x lawak..ok fine..korg g la wat lwak sndri..bia la nih aku nk simpan kenangan aku melawak dgn abah aku...hihihi....

tah ble tah jamuan rye tuh aku pon xtau..bak kate bpk aku..cafe tuh xde la beso sgt...sempit la kalo g ramai2...hihi...xpe la..kbtln kwn ak suh dtg rmh..hihihi....

smpai cni la citer aku..meh la komen..adekah aku byk mencarut je??x kn..ahhaha....

p/s: mood tgh blur taw...

...amy search di masa tua nanti...

hihihi...tgk la..hanye utk tontonan je...

org ini bukan la amy search..hihihi...tgk la..pasti die die hard fan amy kn??hihii...

juz utk ilang kn bosan la..

Friday, September 24, 2010

...the I fall in love in just 1st time heard it...



*here the lyric in Japanese*

hontou ni taisetsu na mono igai
subete sutete shimaetara
ii no ni ne
genjitsu wa tada zankoku de

sonna toki itsu datte
me o tojireba
waratte'ru kimi ga iru

aa itsu ka eien no
nemuri ni tsuku hi made
dou ka sono egao ga
taema naku aru you ni

hito wa minna kanashii kana?
wasure yuku ikimono da kedo

ai subeki mono no tame
ai o kureru mono no tame
dekiru koto

Ah deatta ano koro wa
subete ga bukiyou de
toomawari shita yo ne
kizu tsukeatta yo ne

Ah itsu ka eien no
nemuri ni tsuku hi made
dou ka sono egao ga
taema naku aru yo ni

Ah deatta ano koro wa
subete ga bukiyou de
toomawari shita kedo
tadori tsuita n da ne

*and here the lyric in english*

It would be nice if
we could throw away everything
but what is most important;
Reality is just cruel

Whenever I close my eyes
you're there,
smiling

Ah- I hope your smiling face
is with me until the day
I fall into eternal sleep

Are all people sad?
They are forgetful creatures...

For that which you should love,
for that which gives love:
give it your all

Ah- when we met
we were so awkward
We've taken the long road;
we've hurt each other along the way

Ah- I hope your smiling face
is with me until the day
I fall into eternal sleep

Ah- when we met
we were so awkward
We've taken the long road,
but we've finally arrived


...hakikat lelaki...

assalamualaikum...

nih la nota ku dpt dr fb...kwn aku bg....nme die..mazfahmi marzuki..huhu...

ape lg...bc la..

Bila lelaki benar-benar jatuh cinta dan setia padakekasihnya dengan ikhlas,perubahan sikapnya amatmengejutkan. Hati lelaki yang dianggap keras selama ini,tiba2 secara semulajadi menjadi selembut kapas apabilasudah jatuh cinta dengan relanya. Bahkan lelaki yang mabukcinta sanggup berkorban dan buat apa sahaja utkkekasihnya.Sekeras manapun hati lelaki ia akanmengalirkan air mata apabila hatinya dilukai. Utkmelihat lelaki menangis amatlah payah.

Diantara tanda-tanda lelaki yang jatuh cinta dengan hebat ialah:

1. Dia bersungguh-sungguh melakukan sesuatu utk kekasihnyadengan rela bukan kerana terpaksa.
2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya danberubah menjadi orang yang kuat bercakap.
3. Dia byk menasihati kekasihnya kerana dia amatmenyayangi kekasihnya.
4. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya keranaperasaan cemburunya yang meluap-luap.
5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya
6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya keranadia sentiasa berasa curiga.
7. Dia tidak suka ada lelaki lain rapat dengankekasihnya.
8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabilakekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatiankepadanya.
9. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yangmeminta perhatian kerana dia mahu kekasihnya melayannyalebih dari orang lain.
10. Dia menjadi orang yang paling rajin dan sanggupmembantu kekasihnya melakukan apa saja.
11. Dia pandai merajuk hati kerana ingin dipujuk olehkekasihnya.
12. Dia akan mengalabah apabila kekasihnya berjauhandaripanya terlalu lama.
13. Dia sentiasa mempastikan keselamatan kekasihnya.
14. Dia mementingkan kekasihnya daripada dirinyasendiri.
15. Dia kerap bertanya adakah kekasihnya mencintainyakerana dia merasa kasihnya lebih kuat drpd kekasihnya.
16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yang tidak adaurusan penting dengannya.
17. Dia cuba meluangkan lebih byk masa dengan kekasihnyawalaupun terpaksa menunggu kekasihnya dengan sabar.
18. Dia membanggakan kekasihnya di depan orang lain.
19. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasaserik dan tidak percaya dengan cinta perempuan lain namundia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya.
20. Apabila timbul orang ketiga, dia akan hilang akaldan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.
21. Dia menganggap kekasihnya sebagai orang yang palingdipercayainya dan sanggup menyerahkan harta walaupunnyawanya sendiri.
22. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnyanamun jikalau dia dia berbuat demikian itu berertihatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya.
23. BUKAN semua LELAKI sanggup menitiskan airmatahanya untuk seorang PEREMPUAN.

HARGAILAH MEREKA..

to fami...10Q ek..hope ko izin kn..haahha....

p/s: lelaki dgn perempuan sme je ok..rsenye nih pon leh kne pd perempuan kn...so xde beza la..

...doa hatiku kepadaMu, Ya Allah...

assalamualaikum....
aku dpt sumber nih dr fb...kwn ak bernme MAZFAHMI MARZUKI telah tag aku..hahaa..
dan aku sgt2 la ske ayt ini...weeee~~~

maka..ini la doa nya...


Ya ALLAH Ya Tuhanku
Seandainya dia menjadi milikku
Tercipta untukku
Dekatkanlah dia padaku
Satukanlah hatinya dan hatiku
Tetapkanlah kemesraan antara kami
Agar kebahagiaan ini abadi

Ya ALLAH Ya Tuhanku
Seandainya telah KAU takdirkan dia bukan milikku
Bawalah dia jauh dari pandanganku
Dan peliharakanlah diriku dari kekecewaan

Ya ALLAH Ya Tuhanku
Berikanlah diriku kekuatan
Melontarkan bayangannya ke dada langit
Agarku rasa bahagia
Walaupun tanpa dirinya

Gantikanlah yang telah hilang
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah
Meskipun tidak sama dengan dirinya
Seandainya dia datang menemuiku

Cinta itu adalah cinta sejati dan satu
Seandainya dia tidak datang menemuiku
Anggaplah cinta itu tidak wujud dari awal lagi

Ya ALLAH Ya Tuhanku
Pasrahkan apa yang engkau takdirkan adalah yang terbaik untukku
Kerana ENGKAU maha mengetahui
Bahagia yang terbaik untuk hambamu ini

Ya ALLAH Ya Tuhanku
Cukupkanlah ENGKAU saja yang menjadi pemeliharaku
Di dunia dan di akhirat

Dengarkanlah rintihan dari hambaMu yang daif ini
Jangan ENGKAU biarkan aku sendirian
Di dunia mahupun akhirat
Menjuruskan kearah kemaksiatan dan kemungkaran
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman
Supaya aku dan dia sama² dapat membina kesejahteraan hidup yang ENGKAU redhai
Dan kurnikanlah padaku keturunan yang soleh

Ya ALLAH, jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMU
Agar bertambah kekuatan ku untuk mencintaiMU

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh cinta
Jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku padaMU

Ya ALLAH..Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMU
Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta dunia

Ya Rabbana..Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling pada hatiMU

Ya Aswad...Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMU

Ya ALLAH...Jika aku rindu
Jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurgaMU

Ya ALLAH...jika aku menikmati cinta kekasihMU
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMU

Ya ALLAH...Jika aku jatuh hati pada kekasihMU
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMU

Ya Allah...Jika Kau halalkan aku merindui kekasihMU
Jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMU

Ya ALLAH Ya Tuhanku
Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMU
Telah berjumpa pada taat padaMU
Telah bersatu dalam dakwah padaMU
Telah berpadu dalam membela syariatMU

Kukuhkanlah Ya ALLAH ikatannya
Kekalkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya

Penuhilah hati-hati ini dengan Nur-MU yang tidak pernah pudar
Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalanMU
Amiinn...

nota: 10Q fami..da lme ak cr bnda nih..alhir nye dpt gak..

p/s: jdkn ia doa seharian kite...aminn~


Thursday, September 23, 2010

...mandi wajib...

assalamualaikum...hah...
meh2..mari kite membaca..hihii...bc btl2 r..hihi...
sumber nih ak dpt dr fb org la..tp..
mari la kite share info nih sme2 k..huhuhu...

Telah dipastikan bahawa terdapat terlalu ramai dari kita yang tidak sah mandi wajibnya...saya kongsikan artikel ini untuk semuanya...sila share atau copy di blog masing-masing..terima kasih-azarudin bocheh.

Assalamualaikum,Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku).(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”Wassalam.


“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…

sumber nih dikuar kn oleh JAKIM...

Monday, September 20, 2010

...want to be my friend but stabbing my back??...

assalamualaikum...hahahaha...sori ek..nk gelak jp..hihihi...knp ek en3 aku sebegitu??apekah aku nih kaki gado???oh yess!!bkn kaki gado la..kaki cm ske wat angin org nek je..ahhaha...aku ske men2 kn angin org nih..haahha....

ekceli...I had an ex bf..ex bf aku byk la kn..ahahha....(cm aku nih popular lak..*psan je ok*)..ada la bf aku yg sorg nih..lme taw aku kapel dgn die..about almost 4 years..ahaha..tp putus la.coz ape2 la..*abaikn la nih ek*...

citer die cmnih..last week hari Malaysia kn..mne ada aku on9 kn..coz bz dgn kekasih hati..hahha...*kekasih ke??x kapel..adala niat nk wat die jd husben terus..xmo bcinta2 sblm kwen..hihihihi*..tbe2..hari jumaat yang mulia menjadi cm my worst nightmare...(dala ujan lebat giler..sepnjg hr xde mtehari..seram wehh)..aku on fb je kan..tgk pesal ramai sgt nk jd kwn aku nih..pastuh tgk inbox pon cm byk je..aku pon bkak la inbox dlu...

hah????????????.....

GF EX aku???hihiihhi...xde la terkejut beruk..juz x sangke la kan..mne la die taw nme aku nih..coz mse aku still contact ex aku..nme aku len..skrg aku tukar nme rye jap..ala..untuk sebulan aje la..*x mcm org tuh..setiap minggu o setiap bulan nme die tukar aje..kang fb block br taw..ahhhaha*..(aku x kejam oke.lalallala)..

die add aku mntk jd kwn..hahaha....FYI,aku tergelak taw bc msj die bg aku..siap ckp die awek sapo lg..aduh..cm la aku x knal..hihihi....*kejam ke aku gelak kn die??*..die ckp die mntk maap...(oke aku maap kn even die ada la slh tang part2 nk wat aku benggang.tp xpe..)..aku xde la marakan die sgt kn...aku juz benggang kn ex aku je...aku bls la kt gurl tuh...yg die xde slh..*kalo ada pon mgkin die x bslh*..then aku ckp yg slh hnye lah ex aku a.k.a bf die tuh..hihihi...

gf ex aku cm hrp sgt aku approve die jd kwn aku...die ada ckp,die ada soklan nk tnye aku..ekceli..die kn kapel dgn ex aku..knp die x tnye je ex aku??bkn pe..if psl hbgn lalu aku dgn ex aku..tuh hnye mslh aku dgn ex aku la..wat ape la die nk amik taw kn...ok..if die nk taw kesah lalu aku dgn ex aku sekali pon..tnye la ex aku...aku mls nk ulg citer lme..aduh...bak kata kwn aku,da jauh dgn pkwe die..mle la mengagau ingt aku nk goda ex aku..aduhh..jantan cm tuh aku xnk la..

psl die nk jd kwn aku lak..bkn xnk oke..bkn xnk..tp aku tkt..tkt sejarah berulang oke...dlu mle2 aku putus dgn ex aku..ex aku remove aku..then pas tuh die add aku..aku teme...the die mara n tuduh aku cm..perhh!!nk nges la kn..die knal aku lg lme dr gf br die..leh la accuse aku 100%...aku bkn la org ske gado taw..kalo ada org cr psl kali ke4..aku pon melenting la..huhuhu...

sokaln yg die nk tnye aku tah ape tah..sje je kot die nk psiko aku..die nk aku approve jd kwn die..then die nk wat cm ex aku wat kt aku..huhu..xmo2...even if die niat baik pon..tah la..tggu la hati aku nih tetbe open nk teme die sbg kawan..huhuh..ikhlas die nk bkwn dgn aku..dan aku ihlas menerima die sbg kwn,,kn best..xde la nt remove2...huhu...

ekceli..jauh sudut hati aku..aku xnk berdendam dgn sapo2..aku nk accpt die jd kwn aku..tp kwn2 yg len taw kes aku dgn ex aku cmne..dorg x bg aku accept gf ex aku.yela..tkt org tuh wat something kn..sblm terkne baik jge2 kn...mne la taw die tikam dr belakng ke ..kn2??dan membuat aku mati keseorgn ..kn2...huhuuh....

nanti la..ble mse tuh tibe..tibe gak kn.huhu...sush la nk cr kwn skrg...dlu sekolah senang la ckit kn..leh pulau2...nih kwn dlm tenet pon sush nk caya la..huhuhu...tp yang best n setia la pling best kn???...hihihi...

well..kne la hati2 jadi aku kn...aku still tertnye2..ape la ex's gf aku nk tnye aku ek..kwn aku suh aku slow2 tp hati2..jgn tersilap pijak da..tp org len ckp,ala...xpyh lyn da..hihihi...ala..xpyh la kwn dgn aku..aku kn x seseksi ko..dan x seayu ko..dan x sebaik ko smpai ex aku ckp aku nih da x dgr ckp..hahaha...

(nsb aku x dgr ckp ex aku..kalo x..SPM je la aku..hihihi....)

err???adekah aku mengaib kn org dan diri aku??atau???hihi..xde hal la.juz nk share citer..kalo korg ada jmpe lelaki ego kn..men2 kn la ego die k..hihi...

p/s: jgn ikut nasihat aku...

mood: aku syg kn die..maap kn sy awk..

...hate ( I really don't like you)...

ku ske lagu nih...ske sangat2..meh la layan..hihi....ada lirik sekali ak bg...uhuhu~




blah blah blah bla blah
Whoo!

You were everything I wanted.
You were everything a girl could be.
Then you left me brokenhearted
Now you don't mean a thing to me
All I wanted was your
Love love love love love love

Hate is a strong word
But I really really really don't like you
Now that it's over
I don't even know what I liked about you
Brought you around
And you just brought me down.
Hate is a strong word.
But I really really really don't like you.

I really don't like you.

Thought that everything was perfect
Isn\'t that how it's supposed to be?
Thought you thought that I was worth it
Now I think a little differently
All I wanted was your
Love love love love love love

Hate is a strong word
But I really really really don't like you
Now that it's over
I don't even know what I liked about you
Brought you around
And you just brought me down
Hate is a strong word
But I really really really don't like you

Now that it\'s over you can't hurt me
Now that it\'s over you can't bring me down

Oh... oh... oh... oh oh oh oh oh
Oh... oh... oh... oh oh oh oh oh

All I wanted was your
Love love love love love love

Hey!

Hate is a strong word
But I really really really don't like you
(I really don't like you)
Now that it's over
I don't even know what I liked about you
(Liked about you)
Brought you around
And you just brought me down
(Hey!)
Hate is a strong word
But I really really really don't like you

Oh... oh... oh... oh oh oh
I really don't like you
Oh... oh... oh... oh oh oh
I really don't like you
Oh... oh... oh... oh oh oh
I really don't like you
Oh... oh... oh... oh oh oh

Monday, September 13, 2010

...i also want to forgive him...

hari ini da jadi raya ke4...xkesempatan aku nk hapdate belog..pasti ramai yg singgah..maaf la..bz mengemas rumah...akk2 sume da kwen..tggl aku n adek...so as an alder then them...kne la kemas rumah more...ramai gak yg dtg..bz2..juz dpt hadap fb jee..belog x sempt2..bkn leh kejap2 nk hadap belog..kne la lame ckit..huhuhuhu...maaf la ye yg singgah belog ini..cm suram aje coz x singgah belog korg..huhuh..maaf zahir n batin...

actually aku nk share something...1 of my fwen ada tnye aku 1 soklan yg sukar utk aku menjawap ekceli..tp dgn pemikiran yg positif dan aku try berada di keadaan die..Alhamdulillah..sume ok..hihi...die tnye aku soklan nih pd mlm rye..9 september..

die tnye: boleh ke aku xgtau die yg aku maaf kn die??
=ekceli she talking about her ex..ex die yg agak kejam tp siapa la aku nk judge org kan..tp kwn aku yg alami pasti la agk kejam kn...dgn otak yg sukar utk pikir..yela..tgh kemas rmh n aku curi2 on9 lak tuh...tgh2 aku nsht2 die..aku suh kwn aku nih luah kn kt belog...kwn aku nih tkt nk msj ex die..so aku ckp la...luahkn kt tmpt yg kite leh luah kn sepenuh nye...spt belog...sometimes..ble kite luah kn kt org....kite akn fake..pura2 xde bnda terjadi kn..so aku suh die wat belog yg die maaf kn ex die...ditinggalkn tnpe tahu sebab knp..dan selame 3 hr 3 mlm kwn aku dok wat ayt..akhir nye terjadi gak..

ini belog kwn aku..klik SINI..ble ak baca kn..siyes dlm otak aku..100% aku teringt ex aku..sedey la ckit..

massa dlm fb...ak talk2 dgn die psl ex die kn..and her feeling..at the same time aku teringat ex aku...thn ini adalah thn pertme aku x wish kt ex aku..dlu kn...aku pernah msj ex aku kt fb..even aku x kwn die die..mean he not in my list..aku leh msj die..bkn stalker k..mse ini kalo x silap aku..sblm puasa...bln 5 kot..aku trse nk mntk maap dgn die secara ikhlas..bkn niat aku nk kembali pd die..xpnh terpikir..juz nk die taw...aku maaf kn die even die yg bersalah...pas aku ckp aku mntk maap n aku maaf kn die..mne ada die reply blek msj ffb tuh...so ego kn...sme cm dlu..xpnh berubah...

tp kn...aku rse cm nk mntk maap n wish hari raya lg la kt die..tp aku xnk..aku xnk..coz sume nye aku yg mule kn dlu..knp x die???sedangkn die yg byk wat slh kt aku...dr dlu lg..die wat slh dan die x pnh mntk maap..sume slh aku sbb aku x pnh blame die...kekdg kn..aku rse cm nk add die jd fwen aku..tp pikir2 blek..bnda nih sume coz aku nk stalker die...pikir2 blek..xnk la..coz mse msj mntk maap tuh..aku ada ckp..aku anggp die x pnh wujud dlm idop aku..even skt hati itu aku x pnh lupekn...tp tiap yg terjadi aku jdkn ia sbg mimpi ngeri aku..yg mengajar aku untk menjadi matang kn...

ego perlu bls dgn ego kn...aku hope ie cpt2 la sedar sblm makin ramai yg menjadi mangse kn..haaha...syukur aku org yg awl sedar...love with him almost 4 years..lme kn aku kapel dgn die..aku x pnh lupekn die..die selalu bg aku semangt..hahhaha...aku ske...die xpnh nk kondem semangt aku..dan aku mencari yg spt itu tp ternyata tiap manusia berbeza..tp xpe la..teme la org len yg seadanya...

aku br aje wish kt TTM aku..mse kt giant klang la ku koje...die marakn aku berbaik dgn ex aku..hahaha..memg ptt padan mke aku kan...nk ex aku sgt...hbs ilang TTM..hope TTM aku tuh nk la berkwn dgn aku n teme aku seadanya..memg agk janggal la aku dgn die nk berbaik..tp...xkesah la..asalkn back to normal..hahaha...

maaf la...aku melalut nih..pasti xde sape nk komen n baca kan..hahaa..nt ada aje org ckp belog aku nih canteq je lebeh tp tah ape2..ahhhaa..sume ini utk aku jee..nk tgk n baca...as ur wish la..kalo setakat nk kondem kn org len..bek x pyh la..huhuh...

k la..selamat hari raya..huhuhu~


Wednesday, September 8, 2010

...kepada kamu semua...

assalamualaikum dan salam sejahtera...

dgn ini saya ingin mengucap kn "SELAMAT HARI RAYA EIDULFITRI..MAAF ZAHIR DAN BATIN" kpd semua muslimin dan muslimah...maaf andai blog ini ada kasar bahasa,tersilap kata smpai ada yg trse..sesungguh nye saya hanya manusia biasa yg sering melakukan kesilapan...andai kite x buat silap kite xkn sedar diri kite sape kn..hihihi...

1st...kepada sape2 yg singgah ini belog..maaf kn saya krn x bls blek kunjungan anda semua...coz saya tgh bz kije..bese la..da nk cuti rye time nih la bos bg work bnyk2..hihihi...nt andai kesempatan saya kunjung blog anda..

2nd...kt rmh memg ada tenet..tp kn..kejp ada kejp xde..cm biskut lak..hahha..ala..lgpon da nk rye kn..mne sempt nk on9...rye thn nih cm kelam kabut ckit la...coz sume bnda last minit br sediakn..huhuu~

3rd..kpd yg kenali diri ini..jemput2 la dtg rmh..sape2 nk dtg nt saya bg alamt rmh..hihihi..serbu ramai2..ahahha....

last sekali..sape2 blek rye tuh hati2 la ek..saya akn merindui belog ini dan korg2..hahha..coz senin dpb br saya on9 semula...

itu aje kot..maaf la kalo sume nih simple je..coz tgh curi2 on9 nih..huhuhu...

"SELAMAT HARI RAYA"!!!!

Saturday, September 4, 2010

...duit masuk dan duit keluar...

assalamualaikum!!!
aku nk citer ckit pasl bulan puasa dgn aku..hahhaa..bkn2..pasal duit aku yg semakin susut..waa!!!tlg!!!!!!!

tahun nih raya aku xtau knp aku cm pokai...apekah krn aku terlebeh bajet rye???atau....tah la..tp siyes!!!aku da x ckup duit...hihihhi...mslh kn..last year rye gji aku ckup smpai end month..byg kn..rye thn lps kn awl bln..pasti bjet lari kn..aku dpt gji awl 2 miggu lak tuh..huhuhu....tp thn nih knp aku sengkek ek????

bg duit kt ank buah...hahhahaha~~part nih best...hahaha...sethn sekali je ank buah aku dpt duit rye...(ekceli..kalo aku bwk dorg g kedai..aku yg kne pow..hohohoho..sabau jela..)...aku xtau la nk bg bpe kt dorg..ikut thn lps la..huhuhu..ank buah bkn ckit...6 org taw!!!thn dpn rye (InsyaAllah if aku sempt rye thn dpn),msuk 8 org taw...wahh!!!5 thn direct dpt ank buah...mle2 sethn 2 kn dpt sorg ank buah..msuk thn ke 3,2 org...msuk thn 4,2 org..(nsb sorg pas rye kuar..)..thn ke5 lak cmpur 1..huhuh..sume ada 8!!!!(hope bos aku nek kn gji aku k..bos2...bonus rye pon bg ler..hihihi)...

mule da aku merepek...tp kn aku harap akk aku yg 4 org tuh stop la kilang baby k..penat sey..memg meriah rumah..tp time nk rest..xde mkne nye..huhuhu~...taw la dlu akk aku kwen 3 thn direct dorg nk kwen sume..ape la akk2 aku nih..ckit2 da la..hahahha....(aku ble nk kwen???tggu seru k..)ahhaha~

aku bukan xnk kwen awl..tp aku nk bls jasa mak bapak aku la..blm ckup la..kalo da kwen memg la org ckp still leh bls jasa mak bapak..yela..da kwen so ringan la kan tanggungjwap mak bapak..tp...aku kn ank perempuan..hadis pon ada kuarkn...ank perempuan yg da berkahwin...die kne hormat keluarga mentua more then mak bapak sendiri..tp x bermkne kne lupe kn mak bapak ke..kuang ajo ke..bkn2...juz cm kne more prihatin dgn yg sne..ape leh wat..

hmm...psl duit lak..hmm..rye thn nih lebeh bjet la..aku ada 3 minggu lg nk hbs kn utk dpt gji next month..huhuhuhu...1hb gji aku kuar..aduhh..duit je x ckup..alamat kne la aku puasa lg kn..haaaha..puasa lg??hahaha..da la bert 39.5 kg je..ahahha..bert tol..tp xpe la..layan jela..hahahah~~

to all my ank buah..hahaha~~nt korg dpt duit rye kn..share la dgn acik nana k..50-50% pon boleh la..hhahaha~~asl kn ckup untk bulan ini..ahhaha...cyg korg la..hahahaha~~

(hahahaa..slh dri sendri terlebeh bajet nk amik duit ank buah lak...cett..xleh pkai pnye mkck kn??hahhaa...ala..nt aku kaya..aku bg ank buah aku sorg rm50 ok..ahaha~..)

duit msuk la..hahhaa...tggu some1 msuk kn duit..hahhaa..ada la ckit nk beli selendg nt...hihihi...bg ek...

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN!!!

Friday, September 3, 2010

...batas-batas dalam berhias...

assalamualaikum...
dan selamat sejahtera..hihihi...

hah...x lame lg nk raya kn?pasti yg gurl sibuk cari barang2 make up...*termasuk la aku*.hahhha...*abaikan*..hihhi...

nih ada batas2 dlm berhias...so sblm nk make up kne la taw pntang larang nye dlm islam...tidak digalakkn dan yg mne 1 halal dan haram...ok pe kn...kite org islam..memg la sume nk canteq...tp bia canteq di hati...luar buruk pon xpe..hahhah...jgn la kome ikut buruk cm org giler x mndi berbulan2...tuh pengotor....mksd aku is...kemas...menjaga kekemasan diri...bj tuh jgn la nk pkai kodot2...gosok la dlu br pkai...xkesah la bj t-shirt ke..heii...aku gosok taw t-shirt aku..hahhha....(sori..sy da sengal..hahaha)....

baiklah..xnk melalut lebeh...jom la bc...

Hadith : 
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”Allah mengutuk wanita yang bertatu atau minta ditatu, wanita yang mencukur alis dan mereka yang meminta dicukur alis mereka, wanita yang membentuk giginya agar kelihatan cantik dan mereka yang mengubah ciptaan Allah.” 
 
Riwayat Ibnu Mas’ud
 
Huraian
 
i) Maksud mengubah ciptaan Allah s.w.t. ialah membuat perubahan pada ciptaan Allah S.W.T yang telah sempurna secara pandangan umum dan adat atas dasar tidak berpuas hati dengan anugerah itu, bukan kerana memperbaiki atau memulihkan kecacatan.
 
ii) Mencabut bulu kening yang merupakan anugerah dan ciptaan Allah S.W.T. yang sempurna dan membuat atau melukis bulu kening yang baharu selepas itu agar menepati cita rasa sendiri supaya kelihatan lebih cantik, menawan dan bergaya adalah perbuatan yang haram di sisi Islam.
 
iii) Jika perbuatan mencabut bulu kening itu disebabkan ia tumbuh berselerak dan tidak kemas yang amat teruk, maka hal ini tidaklah termasuk dalam erti kata mengubah ciptaan Allah S.W.T. Lagipun jika yang dicabut itu hanyalah yang berselerak dan bukan termasuk bulu yang dipanggil kening serta tidak membuat lukisan semula terhadapnya. Ini dilakukan atas dasar menjaga kekemasan diri bukan kerana tidak puas hati dengan ciptaan Allah S.W.T kerana Allah S.W.T itu cantik dan sukakan kecantikan.
 
iv) Hanya rawatan ke atas penyakit yang tidak boleh sembuh dengan sendirinya sahaja yang diharuskan seperti memasang gigi palsu di tempat gigi yang rongak (bukan mematahkan gigi dan menggantikannya dengan yang lain), mengatur susunan gigi yang tidak tersusun (tapi bukan mengasah atau mengikir), memakai ubat supaya rambut tumbuh di tempat yang botak (bukan memakai rambut palsu), memakai ubat untuk membuang jeragat pada kulit (bukan membuat pembedahan plastik atau memakai bahan kimia untuk menukar warna kulit), memakai inai, syampu atau gel pada rambut atau janggut supaya lebih segar dan terurus (bukan mewarnakannya dengan cat atau spray) dan sebagainya sebagai perbezaan antara merawat/menjaga keaslian ciptaan Allah S.W.T dengan mengubah ciptaan-Nya di mana merawat/menjaga itu adalah HARUS manakala mengubahnya adalah HARAM.
 *aku ingt kn ratakn gg xleh..mksd aku pkai braces..hihi..aku da la pkai braces..hihihi...*
v) Diri manusia dan segala makhluk di alam ini adalah hak mutlak Allah S.W.T, Oleh itu kita hendaklah mematuhi segala hukum dan kehendak agama dengan baik. Janganlah tertipu dan terpengaruh dengan tabiat orang yang suka menurut hawa nafsunya disebabkan sikap tidak bersyukur dan tidak berpuas hati dengan ciptaan dan anugerah Allah di mana sikap ini sebenarnya merupakan sikap yang diwarisi daripada syaitan.


...baca dan fahamkan - apa yahudi buat untuk kita umat islam...

SALAM SEMUA :

Ia adalah bertepatan dengan HaDith Rasullulah s.a.w : marhumnya :
berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu..Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil

1- kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan ( kajian dan terbitan para kafir ini ) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam, tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman haiwan. Nak ikut kafir ke nak ikut Nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. So kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam, maka makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam, sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2- kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegembaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok yahudi, mereka minum kopi, starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi ditangan mereka.

3- kita diajar kalau memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

4- kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

5- para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makananan yang langsung tak berkhasiat, contohnya coke dan maggi. Coke tu sangatlah beracun, pastu tidak bagus untuk kesihatan 9 gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi ). Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.

6- untuk pengetahuan , para kafir agen dajjal ni agak mengwar-warkan kebaikan minum soya ( sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar ), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurang kesuburan lelaki dan perempuan. Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sebab dalam soya ada hormon estrogen yang sama dengan estrogen kat wanita. Pastu soya ada phytic acid yang membuat penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

TOLONG SEBARKAN DAN MAKLUMKAN KEPADA SAUDARA SE ISLAM KITA.


dpt dr email...jeng2...sharing is caring...

Wednesday, September 1, 2010

...dari wanita untuk lelaki...

assalamualaikum..nih aku share dr sape tah owner nye nih..owner..10Q let me sharing k...moga2 anda berjaya dunia n akhirat..amin...

oke..skrg sila la bc...

Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam?? Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita relax saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang gadisjuga rakan sejawat kami. Maka jawablah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya. "Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya Si lelaki lagi dengan penuh angkuh dan bersemangat. "Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangga nya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkanundang-undang itu kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam,belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimami satu taman perumahan juga. "Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus beberapakawan wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembah yang jemaah di rumah bersama anakisteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinyalebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri -sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam. Isu ini sepatutnya kita beratkan seperti mana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki.


*pesanan utk bakal laki sayer..kt mne pon awak brader..saper pon awak..xkesah r..asalkan laki..sayer nk jd makmum awak..nk aminkan doa awak..xpndai doa arab pon xper..sayer pon xpaham..doa bm sudaa..asalkan eklas..laju j sayer aminkan..=P

awak doa sayer aminkan..sayer masak awak makankan..jgn kutok2..sayer blajo masak yer..=)

p/s: yg tuh bkn pesanan aku k..pesanan owner nih..hihi..pesanan aku...even dlm nih wanita xleh nk masak..tp elok la pndai memasak k..xkn smpai tua nk mkn luar kn..mknn luar tuh byk ajinamoto kang kepala botak dan barah pon ada sapo sush?phm2 la ek...

utk lelaki aku akan dtg: awk...sy emmg x pndai msk..tp hope awk pnai msak..nt pas kwen sy nk blaja msk dr awk k..awk jgn mara kalo sy x knal rupe sayur2an k..hihih..bese la..jrang duk dapur..hihi..tp penyapu,mop sy taw..masak je x pas..nt pas kwen kite msk sme2 k..br la romantik..hihihihi~

...berkahwin murahkan rezeki...

Assalamualaikum,

Berkahwin atau mendirikan rumah tangga merupakan salah satu daripada sunnah Rasulullah s.a.w sebagaimana sabda Baginda yang bermaksud: “Perkahwinan itu sunnah aku. Sesiapa yang menolak sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku.”
(Riwayat Bukhari)

Hari ini sering kita melihat bahawa sesuatu perkahwinan itu suatu perkara yang rumit dan menyusahkan.

Kenapa perkara ini boleh terjadi ? Ramai di antara kita yang beranggapan, nak kahwin mesti ada kereta, mesti ada wang yang banyak, mesti ada itu dan ini …

Cuba kita ambil iktibar dari kisah yang berlaku lebih kurang 1400 tahun dahulu yang mana boleh kita jadikan panduan hidup ini. Insya-Allah …

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. didatangi oleh seorang lelaki. Lelaki ini mengaku dirinya seorang yang miskin. Kemudian ia meminta jalan keluar agar terlepas dari belenggu kemiskinan.

Rasulullah s.a.w tanpa banyak fikir lagi terus menyuruh lelaki itu berkahwin. Lelaki ini sangat senang dengan saranan yang diberikan Rasulullah. Dengan keyakinan yang mantap, akhirnya lelaki itu berkahwin.

Setelah sekian lama berkahwin, lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah dan mengadukan nasibnya, “Ya Rasulullah saya sudah berkahwin tetapi masih tetap miskin, bagaimana ya Rasulullah ?”. “Kahwin lagi,” jawab Rasulullah singkat.

Si lelaki tanpa banyak bertanya lagi. Beliau percayakan kepada Rasulullah. Sebab tidak mungkin Rasulullah mahu menipu ummatnya. Akhirnya lelaki itu berkahwin lagi dengan gadis lain.

Namun beberapa waktu kemudian lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah dan mengadukan masalahnya : “Ya Rasulullah, isteri saya sudah dua tapi saya masih miskin, bagaimana ya Rasulullah… ?” keluh lelaki itu. “Kahwin lagi,” jawab Rasulullah singkat.

Hati lelaki itu berasa senang apabila mendengar jawapan Rasulullah.

Kemudian beliau berkahwin buat kali ketiga. Namun setelah beberapa lama keadaan tetap juga belum berubah. Mulanya ia malu mengadu kepada Rasulullah, tapi apakan daya ia masih tetap miskin. Dengan berat hati beliau mendatangi Rasulullah dan menyampaikan masalahnya. “Ya Rasulullah, engkau telah menyuruhku menikah untuk ketiga kalinya, tapi aku tetap miskin. Sekarang apa yang harus kulakukan?”, adu lelaki itu. “Berkahwinlah lagi,” kata Rasulullah.

Akhirnya si lelaki itu menikah buat kali keempat. Dan benarlah kata Rasulullah. Ternyata isteri keempatnya ini membawa perubahan di dalam kehidupannya.

Dengan kepandaiannya menenun, ia mengajar kemahiran tersebut kepada tiga madunya.

Akhirnya usaha tersebut mendatangkan keuntungan dan kekayaan. Perusahaan industrinya maju dan mampu mencukupi keperluan rumah tangga lelaki itu serta isteri-isterinya.

Sabda Rasulullah bermaksud : “Carilah rezeki dengan menikah” (Riwayat Ibnu Abbas)

Firman Allah Taala bermaksud : “Dan kahwinilah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba sahayamu yang perempuan.

Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.”
(surah an-Nur :32)

Dengan mengambill iktibar dan teladan dari kisah di atas, Insya-Allah jika niat kita ikhlas dan murni serta tujuan berkahwin itu kerana Allah, tidak mustahil segala gejala-gejala sosial dapat dihindarkan.

Wassalam…

copy from yahoo mail...